@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00001003, author = {黒田, 宏治 and 佐井, 国夫 and 磯村, 克郎 and クロダ, コウジ and サイ, クニオ and イソムラ, カツロウ and KURODA, Kohji and SAI, Kunio and ISOMURA, Katsuro}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), IDビジネス最前線の専門家も交えた研究会を設置して、ID分野の実務動向を概観するとともに、いま求められるデザイン人材ニーズに関する調査を行った。デザイン実務者からは、日本のデザイン学生はマニュアル指向、雑貨指向が強く、社会的な視点に欠ける、教養教育の減少で大学の画一化が進んでいると指摘された。また、実務現場では領域総合化の傾向があるとともに、基礎力に加え、発想力、幅広い知識、コミュニケーション力などが重視されているようだ。, We set up a study group which consists of the professional members of ID business and university researchers , and conducted investigation about the business trend and design talented-people needs of ID field. From the design professional members, it was pointed out that a Japanese design student has a manual inclination and a strong miscellaneous-goods inclination, that a social viewpoint is missing, and that uniformalization of universities is progressing by reduction in education in humanities. On design business, there is a tendency of synthesis of some domains and, in addition to design basic power, they are asking for the student having imagination, wide knowledge, and communication power.}, pages = {121--123}, title = {インダストリアルデザイン教育の新展開に向けて}, volume = {14}, year = {2014}, yomi = {クロダ, コウジ and サイ, クニオ and イソムラ, カツロウ} }