@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000133, author = {長嶋, 洋一 and ナガシマ, ヨウイチ and NAGASHIMA, Yoichi}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), マイコンシステムの高性能化とオープンソース・ソフトウェアの潮流から最近注目されている「フィジカル・コンピューティング」について、デザインプロセスおよびメディアアートとの関係に注目して紹介する。具体的なシステムとして4種類のプラットフォームを解説し、大学院レベルのメディアデザイン教育への応用について検討した。合わせて、この分野で近年注目されている国際ワークショップ"Sketching in Hardware 2008"の参加報告を行った。, This is a report of physical computing to which people recently pay attention in design process field and media-arts field. I introduce and discuss (1) four popular systems as platforms, (2) consideration for application in graduate course in media design, and (3) report of the international workshop "Sketching 2008".}, pages = {25--29}, title = {デザインプロセスにおける「スケッチ」と物理コンピューティング}, volume = {9}, year = {2009}, yomi = {ナガシマ, ヨウイチ} }