@techreport{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00001422, author = {上山, 典子 and KAMIYAMA, Noriko}, month = {2017, 2018-11-08}, note = {静岡文化芸術大学, 美学・芸術諸学, 本研究はフランツ・リスト(1811-86)が生涯を通して取り組んだ70曲におよぶオペラ編曲を網羅的に取り上げ、以下の2点を主たる成果として得た。第一に、これまで明快に整理されてこなかった「アレンジメント」、「トランスクリプション」、「ピアノ・スコア」といったリスト自身が編曲に付与した独自名称の区別と各名称の意味合いを、リストの言説および編曲手法の分析から明らかにした。そして第二に、オペラ編曲のジャンルがリストの創作人生、編曲の歴史において、音楽的そして美的にどのような意味と意義を持つのか、さらには19世紀の音楽生活においてどのような役割を果たしていたのかを明らかにした。 Among many which Franz Liszt (1811-86) transcribed for piano, operatic excerpts which amounts to 70 occupy a special position. This study dealt with Liszt’s transcribing of opera which were taken up almost continuously over a period of half a century. First, the study paid special attention to so far very complicated and ambiguous terms, “Arrangement,” “Transcription,” and “Piano Score (Partition de Piano),” all of which originate from Liszt himself. By examining each concept of them and suggesting various types of transcribing based on these terms, it became evident that Liszt used a certain type for a particular period of time. Second, the study examined the meaning and significance of Liszt’s operatic transcriptions as a genre, in his life as a composer, in the history of arrangement, or in 19th-century music life, respectively., 26370100}, title = {リストのオペラ編曲研究:音楽的、美的、社会文化史的考察}, year = {} }