@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000148, author = {野村, 卓志 and 原田, 茂治 and ノムラ, タカシ and ハラダ, シゲハル and NOMURA, Takashi and HARADA, Shigeharu}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 高等学校において平成15年より施行された新課程では、高校のカリキュラムの中に「情報」科目が設けられた。これを経てきた学生に対する大学の情報リテラシー教育には、その位置づけや内容を再検討する必要が生じるかもしれない。そこで、高校新課程を経て大学に入学してきた学部1年生の学生を対象に、高校の情報教育で学んだ項目を調べることを目的としてアンケート調査を行った。大学の情報リテラシー科目において講義している項目を箇条書きにした用紙を配布して、高校の情報科目で学んだ項目に印をつけてもらい、その結果を集計した。本発表では、二つの大学で行ったアンケート調査の結果について述べ、これに基づいて考察した大学の情報リテラシー教育の対応について述べる。, Due to the introduction of an information course to the curriculum of high school by the new Education Ministry guidelines, modifications might be required to information literacy education in universities. The terms learned in the information course of high school is investigated by questionnaires to the incoming freshmen of our universities. The present paper describes the result of an aggregate analysis of the questionnaires. The influences on the education of information literacy in universities caused by the introduction of the information course to high school are also discussed.}, pages = {1--4}, title = {高校新課程を経た学生に対する情報リテラシー教育}, volume = {8}, year = {2008}, yomi = {ノムラ, タカシ and ハラダ, シゲハル} }