@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00001544, author = {青木, 健 and アオキ, タケシ}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要}, month = {Mar}, note = {P(論文), 序論では、2010年以降のアーザル・カイヴァーン学派研究の成果を概観する。新出ペルシア語写本の校訂、19世紀の「第2次アーザル・カイヴァーン学派」の存在、「伝・アーザル・カイヴァーン廟」の発見などである。現在の資料状況では、アーザル・カイヴァーン学派の全体像を描出するには至っていないが、基礎資料は拡充されつつある。本稿では、それらのうち、「伝・アーザル・カイヴァーン廟」の調査について報告する。 第1章では、「伝・アーザル・カイヴァーン廟」が存在するインド・ビハール州パトナーの歴史的・地理的概観を試みた。現在の市街地よりも大幅に東へ寄った地点に近世パトナーがあったこと、雨季と乾季の経済活動、イラン系名士の集住地、スーフィー教団の拠点、市内に存在する仏教遺跡などが確認された。アーザル・カイヴァーン在世当時には、スフラワルディー教団とカーディリー教団が、パトナー郊外でハーンカーを造営していた。 第2章では、先行研究のパトナー調査を概観した。チャハールデヒー氏は3回パトナーを調査したとするが、「伝・アーザル・カイヴァーン廟」の正確な位置を示しておらず、調査日時・周辺状況も不明瞭のままである。 第3章では、2016年2~3月の筆者によるパトナー調査の詳細と、そこから得られた結論が述べられる。現地のハーンカーに於ける伝承では、カイヴァーン・シェクーフ地区はイラン系の知識人やスーフィー廟の集まる地点であり、その一角に嘗てアーザル・カイヴァーン廟が存在していたとされる。しかし、印パ分離独立後にこの地区の住民の多くがパキスタンへ移住し、アーザル・カイヴァーン廟は取り壊されてヒンドゥー寺院の建設が試みられた。それが完成しておらず、現在は未完成状態のヒンドゥー寺院が「伝・アーザル・カイヴァーン廟」の跡地に建っている。, What I have done in this small article is to provide the basic outline and information of the so-called mausoleum of Āzar Kayvān (1533- 1617/8, the founder of the Āzar Kayvān school) in Patna, about which Masʻūd Rezā Modarresī Chahārdehī reported in his New Persian article in 2012 (see “Noskhe-ye Khattī-ye Dīvān-e Mōbed Kelīd-e Peyda’ī-ye Nevīsande-ye Dabestān al-Mazāheb va Peyda’ī-ye Mazār-e Āzar Kayvān”, Mehr va Nāhīd: Pazhūhesh-e Īrān Shenāsī , pp. 73-79). Much of my general information in regard to its discovery is greatly indebted to this article. Chapter 1 presents an overview of Patna in Mughal India mainly from the perspective of the locations of Sufi khānqāh s. Take, for example, at the time of Āzar Kayvān, the Qādiriyyah order and the Suhrawardiyyah-Firdawsiyyah order had flourished at the western and eastern suburbs of Patna. Chapter 2 surveys Chahārdehī’s article. My Japanese summary of this New Persian article tells us that he visited Patna for three times and reached the mausoleum by the guide of two informants, Dr. Syed Shah Haseen Ahmad (Khanquah Hazrat Diwan-e Shah Arzani) and Dr. Latīq al-Haqq (the Munimiyyah order). The main issue here is the exact location of the so-called mausoleum of Āzar Kayvān, about which the article did not mention explicitly. Chapter 3 is concerned with my own travel to Patna (with Miss Mahsa Tavana and Mr. Pradeep Prabahkaran) during February to March in 2016. I had looking for the mausoleum everywhere in Patna and finally found it at the district of Kayvān Shokūh or Jaytulī, where Dargāh Kacchī, Dargāh Pakkī (see photo 1 and 2, those two belong to the Suhrawardiyyah-Firdawsiyyah order) and Dargāh Raipura (see photo 3, this belongs to the Munimiyyah order founded in the 18th century, i.e. after the death of Āzar Kayvān) enclosed the mausoleum. But the oral tradition about it is now interrupted in that the almost whole Muslim population in this district had emigrated to Pakistan at the time of partition of India in 1947. Only Dr. Syed Shah Haseen Ahmad and Dr. Latīq al-Haqq (see photo 4 and 5, I happened to see same informants of Dr. Chahārdehī!) transmitted the tradition that this is the place noted in connection with the mausoleum of Āzar Kayvān. Unfortunately, however, that mausoleum itself was already destroyed 30 years ago and this location is now occupied by a Hindu temple which is still under construction (see photo 7 and 8). According to the two informants, although new coming Hindus tried to complete this temple again and again, they could not succeed it for the curse of Āzar Kayvān buried under the ground. In conclusion, I could not find any decisive evidence to identify this place as the location of the mausoleum of Āzar Kayvān except the oral tradition of two Muslim Sufi leaders in Patna. But if this is true, I can suggest that the Āzar Kayvān school was in a good relationship with the Suhrawardiyyah-Firdawsiyyah order at the eastern suburb of Patna in the first half of the 17th century.}, pages = {97--106}, title = {パトナーに於ける伝・アーザル・カイヴァーン廟:伝説と実像}, volume = {19}, year = {2019}, yomi = {アオキ, タケシ} }