@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00001553, author = {岩崎, 敏之 and イワサキ, トシユキ}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要}, month = {Mar}, note = {P(論文), 2018年10月7日に実施された第31回もくもくまつりは、これまでと異なる形で、初めて本学内で学生が企画する形で実施された。筆者は、主催者と企画運営に携わった学生たちとの調整役を担った。一方、筆者は建築構造を教える上で、『体・相・用–構造デザインモデル』を提示して、建築構造学の知見を得るためのアクティブラーニングについて考察し、概念レベルの創起ができるように導くことが重要であることに気づいた。 本稿では、もくもくまつりに関わった学生が学んだことがらについて考察し、実施プロセスの中で、概念レベルの創起があったことを示す。さらに地域連携実践演習の授業の枠組みが、ここで示した学び方を提供できるものであることを確認する。, The 31st MOKUMOKU Festival was held on 7th October 2018 and was planned entirely by students for the first time in festival history. As the organizing coordinator, the author describes how he advised students in their planning and operation. Next, the author discusses how, in teaching architectural structure, he presents "a structural design model" and how active learning can be utilized to obtain findings of architectural structural studies. This led the author to the realization of the importance of concept level creation. The paper then considers what students involved in the MOKUMOKU Festival learned and demonstrates how concept level creation took place in the implementation process. Finally, the author confirms that the community collaborative practicum course framework is a useful method to provide opportunities for the type of learning shown here.}, pages = {181--186}, title = {概念レベルの創起を促す実践演習の方法}, volume = {19}, year = {2019}, yomi = {イワサキ, トシユキ} }