@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000159, author = {三好, 泉 and 迫, 秀樹 and ミヨシ, イズミ and サコ, ヒデキ and MIYOSHI, Izumi and SAKO, Hideki}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), アルコール飲料の多様化に伴い、さまざまな容器形状やデザインのアルコール飲料が市販されている。なかにはアルコール飲料と清涼飲料の容器の外観が類似しているものもあり、子供や高齢者などの誤飲も発生している。また、内容表示は容器に印刷されているので、視覚障害者が飲料容器の外観からアルコール飲料であるか否かを知ることは難しい。そのため、1995年から一部のアルコール飲料容器に点字がつけられはじめた。しかし、点字を使用することのできる者は視覚障害者のうちの約11%であるとされており、すべての視覚障害者に理解できるものではない。アルコールの不適切な摂取は有害であるため、アルコール飲料を示す表示は誰にでもわかるものでなければならない。本報告では、視覚障害者だけでなく、より多くのユーザーにわかりやすいアルコール飲料の表示方法を検討し、視覚でも触覚でもわかりやすいアルコール飲料の表示記号のデザインを提案した。, With diversification of alcoholic beverages, they are sold in containers of various shapes and designs. Due to similarity of the appearance between alcoholic beverages and soft drinks, children and aged people might drink alcoholic beverages by mistake. It is difficult for visually-impaired people to know from the appearance of the beverage containers whether they contain alcohol or not because the content is presented by printed label on the containers. Under such circumstances, the use of Braille began in 1995 for certain kinds of alcoholic beverages. However, only about 11% of visually-impaired people use Braille. As inappropriate intake of alcohol is harmful, the content indication of alcoholic beverages has to be well recognizable for everyone. In this report we propose the design of an indication symbol for alcoholic beverages that is recognizable visually as well as tactually, through the study of indication methods of alcoholic beverages that many users, including visually-impaired people, can easily recognize.}, pages = {105--115}, title = {アルコール飲料容器におけるユニバーサルデザイン : アルコール飲料を表す触覚記号の提案}, volume = {8}, year = {2008}, yomi = {ミヨシ, イズミ and サコ, ヒデキ} }