@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000164, author = {パルス, トーマス and ショウバック, マイケル and パルス, トーマス and ショウバック, マイケル and PALS, Thomas and SHAWBACK, Michael}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 立命館大学理工学部ならびに静岡文化芸術大学用に開発したプレゼンテーション授業運営・評価ツールの意義とその詳細、および実証的効果について概説する。ツールはリアルタイム・オンライン・ピア・フィードバックシステムを備え、教員は個々のオーディエンスが行った評価(イントロダクション、ボディ、コンクルージョン、内容、ビジュアルエイド、デリバリー、質疑応答の7項目)にリアルタイムでアクセスできる。プレゼンテーションをした当人は、終了後すぐに、教員による評価、ピア・エヴァリュエーションの結果(匿名)に加えて、両者がどの程度一致しているかをパーセンテージで表したものについても閲覧できる。一方、教員は、色分けされた円グラフで、個々のオーディエンスがどの程度プレゼンテーションの内容を理解できたか、どの程度プレゼンテーションの方法論を理解しているかを容易に把握することができる。このシステムにより学生の授業態度、習熟度、授業満足度が飛躍的に向上したことが、セメスター毎に実施するオンライン授業評価アンケートの数値にも顕著に表われている。, Along with an administration component for scheduling presentations and administering quizzes, the computer-based presentation evaluation system developed by Ritsumeikan and SUAC instructors allows for immediate peer feedback to the presenter and instructor access to each student's evaluation. All audience members submit a form evaluating each presenter against a set of 41 pre-defined criteria covering seven categories : introduction, body, conclusion, content, visual aids, delivery, and Q&A. Additionally, the evaluator assigns a score to each of these seven categories and provides comments. Upon submission, the evaluation system will compare each student's evaluation against the instructor's evaluation for each presenter and indicate the percentage of matches per category along with the evaluator's comments. Via a color-coded read-out, the instructor can then easily determine the extent of each audience member's understanding of the individual presentation content and overall presentation methodology. This system has led to a more attentive audience resulting in a better atmosphere and more valid feedback for the presenter.}, pages = {1--6}, title = {コンピュータベースのフィードバック : オンラインプレゼンテーション評価システムの開発}, volume = {7}, year = {2007}, yomi = {パルス, トーマス and ショウバック, マイケル} }