@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00001720, author = {小浜, 朋子 and オバマ, トモコ}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture Bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), コミュニケーションは、人間が社会生活を営む上で欠かせないものである。コロナ禍において “ステイホーム”を強いられ、大学は遠隔授業となり、私たちは、今までのように自由気ままなスタイルでコミュニケーションをとることができなくなった。皆が何の心得もないまま突然障害をもち、コミュニケーションをとらざるを得なくなったような状況である。ユニバーサルデザイン(UD)の観点から言うと、人間は心身機能に何か欠如が起こった際には、他の身体機能で補完してバランスをとりながら、時間をかけて適応していく。コロナ禍におけるコミュニケーションが人々に気づかせたことは、おそらく「コミュニケーションの本質」に通じる貴重なものではないかと考えた。  そこで、「コミュニケーションのUD」を「年齢、性別、身体能力、言語、コンピューターの操作リテラシー、環境や状況の多様性など、人の様々な特性に違いがあっても、誰もがストレスや疎外感なくコミュニケーションできること」と定義し、いくつかの授業でテーマにとりあげた。ここでは、学生の体験に基づいたレポートから現状と課題を分析し、「コミュニケーションに関わる大切な要件」を考察している。, Communication is indispensable for human beings to lead a social life. In the COVID-19 crisis, we were under "STAY HOME" and university classes were changed to distance learning, making it impossible to communicate in a free style as before. The situation was such that everyone suddenly had a disability without any knowledge and was forced to communicate. From a universal design (UD) perspective, when there are mental and physical problems, humans balance, complement other functions, and adapt over time. I think that what communication in the COVID-19 crisis made people aware of is probably a valuable link to the "essence of communication."  I defined "UD of communication" is "Everyone can communicate without stress or feeling of alienation, even if there are differences in various characteristics of people such as age, gender, physical ability, language, computer operation literacy, and diversity of environment and situation," and I took up this theme in some my classes. Here, I analyze the current situation and issues from the student's reports which based on their experience, and consider "important requirements for communication".}, pages = {77--80}, title = {コロナ禍における「コミュニケーションのユニバーサルデザイン」に関する考察 ―SUACの学生レポートの分析から―}, volume = {21}, year = {2021}, yomi = {オバマ, トモコ} }