@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00001726, author = {池上, 重弘 and 立入, 正之 and 峯, 郁郎 and イケガミ, シゲヒロ and タチイリ, マサユキ and ミネ, イクロウ}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture Bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本稿は、2019年度に静岡文化芸術大学で開催されたイベント『「デカセギ」の30年、過去から未来へ~写真展、シンポジウム、交流コンサート~』についての報告を通じて、文化芸術イベントが多文化共生推進に資する可能性を考察することを目的とした。企画の背景、各イベントの実施に向けた経緯を述べた上で、イベントの実施内容について詳述し、さらにその成果と意義をまとめた。  日系ブラジル人労働者やその家族について、自らも「デカセギ」労働者だったブラジル人写真家のマエダ氏が30年間に撮りためたモノクロ写真90点は、一般の日本人はなかなかうかがい知ることができない日系ブラジル人の就労や家族生活を生き生きと伝える作品となっていた。  シンポジウムでは日系人の就労が合法化されてからの30年の足跡をたどり、変化した点と変化していない点をめぐって議論した。変化した点としては、永住志向の高まり、日本社会への貢献意識の高まり、日本社会で専門職や総合職として活躍する第二世代の登場等が指摘された。一方、変化していない点としては、不安定な工場就労、受け入れ社会側の意識、日本で暮らす普通のブラジル人の功績や本音が紹介されない点が指摘された。  交流コンサートでは日本であまり知られていないブラジルの音楽が紹介された。ステージ最後のオリジナル童謡では、日本人の子どもたちとブラジル人の子どもたちが互いの言語も交えて合唱した。これは多文化共生の理念を具現化する機会となった。  文化芸術イベントは多文化共生の前提となる受け入れ社会側の意識変革に重要なインパクトを与えうる。定住化がすすむ中、子どもたちが交流するイベントは未来の多文化共生への「種まき」とも表現できる。, This paper reports on the event "30 years of " Dekasegui", from the past to the future-photo exhibition, symposium, cross-cultural exchange concert-" held at Shizuoka University of Art and Culture in 2019, and aims to explore the potential that cultural and artistic events have to promote of intercultural community building.  After describing the background of the project and the implementation process of each event, the details of the events were described, and their results and significance were summarized.  Ninety black-and-white photographs lively depict the working situation and daily life of Japanese Brazilian workers and their families, which are rarely known by ordinary Japanese people. The photos were taken over 30 years by a Brazilian photographer Maeda, who also used to be a "Dekasegui" worker himself.  At the symposium, we traced the footsteps of 30 years since the legalization of employment of Nikkei, and discussed what has changed and what has not changed. The following points have changed: the growing tendency toward becoming permanent residence, the growing awareness of contribution to Japanese society, and the emergence of the second generation who are active as professionals and general managers in Japanese society. On the other hand, the points that have not changed are as follows: unstable factory employment, and the lack of awareness of the host society toward migrants. It was also pointed out that the achievements and true intentions of ordinary Brazilians living in Japan have not been introduced.  At the cross-cultural exchange concert, Brazilian music, which is not well known in Japan, was performed. In the original nursery rhyme at the end of the stage, Japanese children and Brazilian children sang together in their own language as well as in each other's languages. This became an opportunity to embody the idea of intercultural community building.  Cultural arts events of a minority group can have an important impact on the change of consciousness on the part of their host society, and that impact is a prerequisite for intercultural community building. As the settlement progresses, an event where children on both sides interact with each other can be symbolized as "sowing seeds" for future intercultural community building.}, pages = {113--120}, title = {文化芸術イベントと多文化共生 ―「デカセギ ブラジル」写真展、シンポジウム、交流コンサートの報告―}, volume = {21}, year = {2021}, yomi = {イケガミ, シゲヒロ and タチイリ, マサユキ and ミネ, イクロウ} }