@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000043, author = {イシカワ, エウニセアケミ and イシカワ, エウニセ アケミ and ISHIKAWA, Eunice Akemi}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 2008年には在日ブラジル人人口は31万人を超えており、その多くは非正規労働者として主に零細企業で働いていた。しかし、同年の世界経済不況の影響で在日外国人の多くは失業の問題に直面し、日本での生活が困難になった。そのなか、2009年12月現在では、約5万人のブラジル人が家族とともに帰国している。 本稿では、日本からブラジルへ帰国した子どもたちに焦点を当て、彼・彼女らのブラジルでの教育における実態とその諸問題を取り上げる。帰国した子どもたちの中には日本生まれで、初めてブラジルへ行くケースも少なくない。またその中でも初めてポルトガル語の読み書きを学ぶ子どもも含まれている。ここでは、日本からブラジルへ帰国した16名の子どもたちを対象にしたインタビュー調査の結果を基にしている。, As of December 2008, there were over 310,000 Japanese-Brazilians living in Japan, most working as unskilled temporary employeesin manufacturing firms. However, the automobile industry in Japan, where most of the Japanese-Brazilians were working, was stronglyaffected by the world economic crisis, which resulted in increased unemployment within that immigrant community. By the end of 2009,almost 50,000 Brazilians had left Japan, returning to Brazil with their families.This article will analyze the situation of Brazilian children who returned to Brazil from Japan, with the focus on their adaptation in theBrazilian schools. Many of these children were born in Japan, so for them it was the first time to go to and live in Brazil. Also, in manycases it is their initiation to learning how to read and write the Portuguese language. This research is based on the results of interviewsconducted in Brazil by the author with 16 children who returned from Japan.}, pages = {11--16}, title = {日本からブラジルへ帰国した子どもたちの教育}, volume = {11}, year = {2010} }