@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000570, author = {黒田, 宏治 and クロダ, コウジ and KURODA, Kohji}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), デザイナーの社会的な存在形態は、インハウスとフリーランスに大別される。全国ベースでは前者が6割程度だが、地方圏ではインハウスが高い比率を占める。地域産業の中でのデザインのインパクトを高めていくためには、潜在的産業資源であるインハウスデザインの実状について明らかにし、その在り方の可能性を考察していく必要性は高い。この度、静岡県内企業におけるデザイナー動向について予備的調査を実施する機会を得た。1割近くの企業 (中堅中小製造業) にデザイナーがおり、平均的には1社2〜3人。大手企業とは異なり、業務には企画・営業色も強い。社内デザイナーの存在が外部デザイナー活用を活発化させている面がある。Uターン、1ターンが相当数含まれ、他職種よりも広範囲な人的ネットワークを有する場合が多いように考えられる。そこに新たな産業連携創出のメディアの可能性が窺える。, A designer's social existence form is divided into in-house and free-lance roughly. Though the former is about 60% with the whole country base, the latter's ratio is high in the local bloc. It is necessary to consider the state of in-house designers which are potential industry resources, in order to enhance the impact of design in the local industry. I carried out the survey about designers in enterprises in Shizuoka Prefecture recently. Some designers are employed in about 10% of the enterprises, on the average, 1 company 2-3 people. Unlike major enterprise, a design section also has much work of product planning and sales promotion. The existence of an in-house designer makes the outside designer use become active. There are many U-turns and I-turns, and there are many cases that it has more human networks than the people of other types of job. It may become the mediation which produces new industrial cooperation.}, pages = {105--111}, title = {静岡県内企業におけるデザイナー動向をめぐる一考察}, volume = {4}, year = {2004}, yomi = {クロダ, コウジ} }