@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000602, author = {野村, 卓志 and ノムラ, タカシ and NOMURA, Takashi}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 近年、コンテンツマネジメントシステム(いわゆるCMS)の一つとして広く利用されるようになってきたブロクを利用した講義支援を試みた。本学の情報リテラシー関係の講義において、受講している学生に対する講義資料の提供、および学生の質問・感想と、これらに対する回答にブロクを用いた。ブログは、講義利用に適した形態にすべくテンプレートを変更した。講義支援のブログ利用の特質を、ウェブを用いた電子掲示板システム(いわゆるBBS)と比較して論じた。, Blog is a web site for journaling managed by CGI programs. Blogging system can be regarded as one of the contents management system. This paper describes the application of the blog for supporting lectures of computer literacy. Materials of the lecture are presented to students using a blog. Attendances, remarks and questions from students are collected utilizing a commenting function of the blog. Benefits and characteristics of the blog compared to the web-based BBS (bulletin board systems) for supporting lectures are discussed.}, pages = {39--41}, title = {ブログを用いた講義支援}, volume = {6}, year = {2006}, yomi = {ノムラ, タカシ} }