@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000616, author = {三好, 泉 and 坂本, 鐵司 and 古瀬, 敏 and ミヨシ, イズミ and サカモト, テツジ and コセ, サトシ and MIYOSHI, Izumi and SAKAMOTO, Tetsuji and Kose, Satoshi}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 使用者が入手しやすいカタログなどの製品情報から抽出したユニバーサルデザインの特徴点、すなわち「できる限り多くの人が使いやすい設計」の視点から製品のユニバーサルデザインを評価する方法の開発を行った。製品のユニバーサルデザイン特徴点は、有効性、普及度および使用での阻害性からユニバーサルデザインの専門家が評価し、4つのカテゴリーに分類した。カテゴリーは、1.先進的なユニバーサルデザイン特徴から4.一般的なユニバーサルデザイン特徴の4分類である。製品の特徴として記載されることの多いユニバーサルデザインの特徴点をそのままユニバーサルデザインの評価に用いているため、ユーザーにもわかりやすく利用しやすい評価が可能になる。, The evaluation method of universal design of products was developed from the viewpoint of universal design features, "design usable by as many people as possible, " extracted from easily available information such as product catalogues. Universal design specialists evaluate the universal design features of products based on the product's effectiveness, popularity, and user-unfriendliness, and classify them into one of four categories. The categories are identified from advanced universal design features (1), to general universal design features (4). A plain and easy-to-use evaluation method was established using universal design features commonly used to describe product characteristics.}, pages = {115--123}, title = {ユニバーサルデザイン製品の評価}, volume = {7}, year = {2007}, yomi = {ミヨシ, イズミ and サカモト, テツジ and コセ, サトシ} }