@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000659, author = {マーク, シーハン D. and 杉浦, 香織 and ライアン, ジャック and マーク, シーハン D. and スギウラ, カオリ and ライアン, ジャック and Mark , SHEEHAN D. and Sugiura, Kaori and RYAN, Jack}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本稿は静岡文化芸術大学における英語教育改革の多面的な取り組みについて報告するものである。現カリキュラムおける取り組みを振り返ることは、2015年からはじまる新カリキュラムの開発とって意義があると考える。ここ数年でなされてきたカリキュラムレベルにおける改革は、教育方針、実践方法、などである。具体的には、授業内容(文政学部とデザイン学部の共同授業、共通テキスト使用など)や共通課題(オンラインTOEIC 練習、多読、e-learning)を充実するなど段階的な改革を行っている。さらには、カリキュラムを補完するものとして、課外活動の充実も図っている。授業外で英語を向上させる諸活動(ESS、スピーチコンテストや討論への参加、インターナショナルフォーラム開催)について紹介する。また、これらをシステマティクに動かしていくためのコーディネーション、ミーティング、役割の明確化などについても報告する。, This paper reports on the multifaceted steps taken to improve English language education at Shizuoka University of Art and Culture(SUAC). This report is a reflection on the progress made in the current program. By taking stock of what is presently being done, theauthors will subsequently be able to develop plans for the next English curriculum in 2015. The improvements, implemented overa number of years, include changes at the curricular level in educational policies and practices such as the use of an online TOEICsystem, the implementation of an Extensive Reading program, a subscription to an E-learning system, the use of common textbooks,and an English course collaboration between the Design and Cultural Policy and Management Faculties. Furthermore, to complementthese additions that have strengthened SUAC's English courses, a number of extracurricular activities such as the founding of anEnglish Speaking Society, hosting of an English speech contest, participation in an English Model United Nations, and the organizationof International Community Forums have been carried out on campus. After explaining the steps taken to improve English courses,coursework, assignments, and teaching materials, information will be given about the opportunities provided to students to continueimproving English outside of the classroom. To make these improvements happen, systematic coordination including English meetingsand the delegation of roles and responsibilities has taken place and will continue to be refined.}, pages = {35--40}, title = {新カリキュラムに向けての段階的取り組み : 静岡文化芸術大学における英語教育改革に関する報告}, volume = {13}, year = {2013}, yomi = {マーク, シーハン D. and スギウラ, カオリ} }