@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000662, author = {野村, 卓志 and 原田, 茂治 and ノムラ, タカシ and ハラダ, シゲハル and NOMURA, Takashi and HARADA, Shigeharu}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 中学や高校で情報教育が行われるようになったことから、大学に入学してくる学生も既に情報教育やコンピューター利用経験を経てきている。大学の情報リテラシー教育もこれに対応する必要があると考え、新入学生に対して入学までに学んできた情報リテラシーを問うアンケート調査を、2006 年度より継続的に行っている。また、ワードプロセッシングについて、実技形式のアンケートも行っている。本稿では、二つの大学で行っているアンケート調査の結果について述べ、これに基づいて考察した大学の情報リテラシー教育について述べる。, Due to the introduction of an information course to the curriculum of high school by the new Education Ministry guidelines,modifications may be required to information literacy education in universities. We have been investigated the terms learned in theinformation course of high school on the basis of a questionnaire to the incoming freshmen of our universities since 2006 scoolyear. Another questionnaire to test the skill of word presocessing is also examined. The present paper describes the results the twoquestionnaires, and discusses an appropriate curriculum of the infomation literacy education for university students.}, pages = {65--69}, title = {大学生に対する情報リテラシー教育}, volume = {13}, year = {2013}, yomi = {ノムラ, タカシ and ハラダ, シゲハル} }