@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000664, author = {永井, 聡子 and ナガイ, サトコ and NAGAI, Satoko}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本稿は、「劇場」の意味をオペラ劇場と歌舞伎劇場を軸として考察しながら、舞台と客席の関係性を帝国劇場(1911)の劇場計画をめぐる動きで整理し、日本の劇場が獲得したものと消失したものを検証する。考察の方法は、劇場に関する現場の劇場関係者の言説を中心として論じる。, This is a report on the planning of the Imperial Theater (1911) and the relationship between the audience and the stage. Thedisappearance of the front stage area and the meaning of "theater" will be discussed while considering Kabuki Theater and the OperaHouse.}, pages = {81--84}, title = {劇場モデルに関する考察 : 帝国劇場(1911)の「前舞台領域」消滅から捉えた「多目的劇場」誕生の経緯について}, volume = {13}, year = {2013}, yomi = {ナガイ, サトコ} }