@techreport{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000839, author = {溝口, 紀子 and MIZOGUCHI, Noriko}, month = {2010, 2013-09-03}, note = {静岡文化芸術大学, スポーツ科学, 本研究では、フランスのメディア・スポーツ、スポーツ・ジャーナリズムにおける社会的背景や歴史的変遷を明らかにし、商業的な放映権とスポーツ団体の利益を擁護しながらも、「公共放送」の重要性を認め、どのようにメディア・スポーツ文化を構築していったのかを検証した。さらに、フランス人と日本人のメディア・スポーツ関係者による公開シンポジウムを開催することで、公共性やグローバル化の中における現代のメディア・スポーツの実像を明らかにし、メディア・スポーツのアイデンティティやスポーツ・ジャーナリズム、メディア・スポーツ文化について考察した。, This study clarified a social background and historical transition for media sports and sports journalism in France and reviewed how a media sports culture was constructed with recognition of importance for "Public broadcasting system" while advocating a commercial broadcasting right and interest of sports organization. Furthermore, with holding a public symposium by media sports relevant people of the French and Japanese, the study clarified a real character of the modern media sports in public nature and globalization and examined the identity of media sports, sports journalism, and media sports culture., PDF, 20700507}, title = {フランスにおけるメディア・スポーツ文化に関する研究}, year = {} }