@article{oai:suac.repo.nii.ac.jp:00000995, author = {中山, 定雄 and 藤澤, 忠盛 and 梶浦, 瑶子 and ナカヤマ, サダオ and フジサワ, タドモリ and カジワラ, ヨウコ and NAKAYAMA, Sadao and FUJISAWA, Tadamori and KAJIURA, Yoko}, journal = {静岡文化芸術大学研究紀要, Shizuoka University of Art and Culture bulletin}, month = {Mar}, note = {P(論文), 言論・思想・政治・経済・宗教・戦争・震災etc. ありとあらゆる社会との関わりを持ち進化してきたデザイン。またどのような要素があればデザインで、何が欠けていればそうでないのか。 この研究ではデザインの母は感性・感受性・環境から影響を受けるアートであり、デザインの父は調査、分析力・論理性を重要視するテクノロジーであると考え、時代の変遷を紐解きながらデザイン自身を明らかにしていくことを本論は目標としている。 また今後21世紀のデザインは農耕民族的デザインと予想し、オリジ ナリティーの生成方法を形成することも目的である。, Speech, ideology, politics, economy, religion, war, and earthquake disaster, etc. Design which has evolved with relation by all society. The mother of a design is an art affected from sensitivity, susceptibility, and environment .The father of a design is technology which attaches importance to investigation, and analysis and logicalness in this research. the main subject is targeting to clarify design essence and confidence. The design in the 21st century will expect it as an agricultural people's type design and this research is also the purpose to form the generation method of originality.}, pages = {57--64}, title = {デザイン・設計におけるオリジナリティーの生成方法論 : 日本のデザイン史考察}, volume = {14}, year = {2014}, yomi = {ナカヤマ, サダオ and フジサワ, タドモリ and カジワラ, ヨウコ} }