WEKO3
アイテム
創造的な思考におけるスケッチスキルの効果の解明と教育法の提案
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/1129
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/11291b814705-bc42-4ec9-b989-5b2dbd0f3fb4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 科学研究費補助金報告 / Paper of Grants-in-Aid for Scientific Research(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-11-05 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 創造的な思考におけるスケッチスキルの効果の解明と教育法の提案 | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | スケッチスキル|デザイン創造|デザイン教育|創発 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||
資源タイプ | research report | |||||||
研究代表者 |
伊豆, 裕一
× 伊豆, 裕一
|
|||||||
研究分担者 | ||||||||
寄与者識別子Scheme | WEKO | |||||||
寄与者識別子 | 469 | |||||||
寄与者識別子Scheme | e-Rad | |||||||
寄与者識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=20286636 | |||||||
寄与者識別子 | 20286636 | |||||||
姓名 | 松岡, 由幸 | |||||||
研究分担者 | ||||||||
寄与者識別子Scheme | WEKO | |||||||
寄与者識別子 | 470 | |||||||
寄与者識別子Scheme | e-Rad | |||||||
寄与者識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=70580091 | |||||||
寄与者識別子 | 70580091 | |||||||
姓名 | 加藤, 健郎 | |||||||
研究分担者 | ||||||||
寄与者識別子Scheme | WEKO | |||||||
寄与者識別子 | 471 | |||||||
寄与者識別子Scheme | e-Rad | |||||||
寄与者識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=40598330 | |||||||
寄与者識別子 | 40598330 | |||||||
姓名 | 佐藤, 浩一郎 | |||||||
研究分担者 | ||||||||
寄与者識別子Scheme | WEKO | |||||||
寄与者識別子 | 472 | |||||||
寄与者識別子Scheme | e-Rad | |||||||
寄与者識別子URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=10633654 | |||||||
寄与者識別子 | 10633654 | |||||||
姓名 | 高野, 修治 | |||||||
報告年度 | ||||||||
日付 | 2018 | |||||||
研究課題番号 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 15K00692 | |||||||
研究機関 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 静岡文化芸術大学 | |||||||
研究分野 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | デザイン科学 | |||||||
研究種目 | ||||||||
基盤研究(C) | ||||||||
研究概要 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | デザインにおけるスケッチスキルの効果の解明を目的に、デザインの創造過程で発案される言語表現としてのキーワードと図形表現としてのスケッチの関係を分析した。その結果、スケッチスキルには、トップダウンによりアイディアを最適化する効果に加えて、属性の展開から新たな意味を抽出するボトムアップにより創発を促す効果のあることを明らかにした。 さらに、スケッチを含む各描画技法の比較から、頭の中に発想した対象物に対する形状把握や、複数のデザイン対象物とユーザーの関係性の検討における各手法の特徴を明らかにすることで、創造的なスケッチスキル習得のための教育法開発の基盤とした。 To elucidate the role of sketching skills in the process of design creation, we initially analyzed the relationship between keywords and sketches conceived in the design process. In the thinking process of design, sketching affects the top-down optimization of ideas as well as the bottom-up emergence of design as it extracts new meanings from attributes. Next we analyzed the relationship between different types of drawing skills used in design. There are differences in the recognition method of three-dimensional shapes and the effectiveness of the relationship between users and the design object in each drawing. These results form the basis to develop educational methods for acquiring creative sketching skills. |
|||||||
関連サイト | ||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/d/p/15K00692.ja.html | |||||||
関連名称 | 科学研究費助成事業データベース |