ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学院研究科
  2. 文化政策研究科 修士論文
  3. 平成24年度

芸術行為における可変的集団性 : ハイレッド・センターの人的交流を中心に

https://suac.repo.nii.ac.jp/records/935
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/935
e4845de3-7216-4b4d-9a95-951c711ce963
名前 / ファイル ライセンス アクション
thesis.pdf 修士論文 (1.2 MB)
license.icon
Item type 学位論文 / Thesis or Dissertation(1)
公開日 2014-02-21
タイトル
タイトル 芸術行為における可変的集団性 : ハイレッド・センターの人的交流を中心に
タイトル
タイトル Variable Collectivity of Performance Art : Interpersonal group dynamics of "Hi-Red Center"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 反芸術
キーワード
主題Scheme Other
主題 ハイレッド・センター
キーワード
主題Scheme Other
主題 人的交流
キーワード
主題Scheme Other
主題 アートワールド
キーワード
主題Scheme Other
主題 バザール方式
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec
資源タイプ thesis
著者 村田, 亘

× 村田, 亘

村田, 亘

Search repository
Author
姓名 MURATA, Wataru
論文指導
寄与者識別子Scheme WEKO
寄与者識別子 103
寄与者識別子Scheme CiNii ID
寄与者識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000006048254
寄与者識別子 9000006048254
姓名 谷川, 真美
抄録
内容記述 本論は、1960年代初期の日本における「反芸術」的動向において活動した美術グループ「ハイレッド・センター」の人的交流について考察し、グループを取り巻く人的交流が彼らの芸術上のアイデアを実践する上で、どのように働いていたかを明らかにすること、およびハイレッド・センターの集団性の普遍化への検討を行うことを目的としたものである。
本論では、ハイレッド・センターの芸術行為に直接的に関与した第三者を時系列に沿って整理した後、ハワード・S・ベッカーの「アートワールド」の議論を用いて、ハイレッド・センターの人的交流の役割を分析した。
その結果、グループを取り巻く人的交流の側面から見たハイレッド・センターは、①批評家、知識人から、グループの方向性に対するバックアップを受けていた時期 ②「草月アートセンター」に関与する、高い芸術のリテラシーをもった鑑賞者を動員することで芸術行為を成立させていた時期 ③「内科画廊」を拠点として、ハイレッド・センターの芸術の「規則」を共有した者たちを動員して芸術行為を実践した時期 という三つの時期に分類できるという結論を得た。
また、最後にハイレッド・センターと、現代的なソフトウェア開発手法である『バザール方式』が、プロジェクトへの参加にあたって「共通の理解」が求められること、上意下達ではない行動原理を有しているという点で共通していることを指摘することで、集団としてのハイレッド・センターを普遍化するための道筋を示した。
Abstract
This thesis is focusing on and examining the interpersonal group dynamics of the Hi-Red Center, an art group that was part of the Anti-Art Movement that took place in Japan in the early 1960s and makes it clear how they affected the ideas expressed in the art that it produced. And we also examine how the group dynamics of the Hi-Red Center became universalized.
In this thesis, we examined third-party individuals who directly participated in the Hi-Red Center's performance art, grasping them chronologically. We also apply Howard S.Becker's"Art Worlds"model, which analyzes the interpersonal group dynamics of the Hi-Red Center.
Based on this research, we separated the interpersonal group dynamics of the Hi-Red Center into three distinct periods below;
1. The period when the Hi-Red Center relied on art critics and intellectuals to support the direction they were taking.
2. The period when the group worked with the "Sogetsu Art Center", and mobilized audiences of the Arts, in order to realize their performance art.
3. The period when the group mobilized like-minded individuals from the "Naiqua Gallery", a center for the avant-garde art, in order to carry out their performance art pieces.
We also compare the collectivity of the Hi-Red Center with the "the Bazaar model" of modern software development. We found that the two shared many commonalities; in particular, they both rejected top down models of organization as a guiding principle. From the above results, we proved that was effective interpersonal group dynamics of Hi Red Center In practice the act of their art.
取得学位
内容記述 修士(文化政策)
学位授与大学
内容記述 静岡文化芸術大学
学位授与年度
内容記述 2012
学位授与年月日
日付 2013-03-31
フォーマット
内容記述 PDF
著者版フラグ
出版タイプ AM
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:17:29.535608
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3