ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学院研究科
  2. 文化政策研究科 修士論文
  3. 平成24年度

ブラジル人教育支援者の役割 : 外国人児童生徒への教育支援のあり方

https://suac.repo.nii.ac.jp/records/940
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/940
65f0dbc6-eaa5-46b8-a8f7-0b6af14e2157
名前 / ファイル ライセンス アクション
thesis.pdf 修士論文 (1.3 MB)
license.icon
Item type 学位論文 / Thesis or Dissertation(1)
公開日 2014-02-21
タイトル
タイトル ブラジル人教育支援者の役割 : 外国人児童生徒への教育支援のあり方
タイトル
タイトル The role of Brazilian educational supporters : Approaches to an educational support system for Newcomer children
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ブラジル人教育支援者
キーワード
主題Scheme Other
主題 多文化共生
キーワード
主題Scheme Other
主題 外国人教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育支援
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec
資源タイプ thesis
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Brazilian educational supporters|Multicultural|Education of foreign children|educational support system
著者 冨永, 優花

× 冨永, 優花

冨永, 優花

Search repository
Author
姓名 TOMINAGA, Yuka
論文指導
寄与者識別子Scheme WEKO
寄与者識別子 53
寄与者識別子Scheme CiNii ID
寄与者識別子URI http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000006048250
寄与者識別子 9000006048250
寄与者識別子Scheme NRID
寄与者識別子 1000050240627
寄与者識別子Scheme e-Rad
寄与者識別子URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/search/?qm=50240627
寄与者識別子 50240627
姓名 池上, 重弘
抄録
内容記述 1990 年の改正入管法の施行により、多くのブラジル人が日本で暮らすようになった。教育分野でも言語や文化が全く違うブラジル人の子どもが日本の学校に入ってくるようなり、20 年以上の年月を経て、次第に支援体制が整えられていった。このようなブラジル人の子どもへの支援の中に、ブラジル人教育支援者の存在がある。本論文では、ブラジル人教育支援者を「日本の学校に通う児童生徒の言語、学習、適応などに関して支援活動を行っているブラジルにルーツを持つ者」と定義し、ブラジル人教育支援者の視点から外国人教育のあり方を捉え直していくこととする。ブラジル人集住地である静岡県浜松市を調査地として、浜松市の小中学校で活躍するブラジル人教育支援者13 名へのインタビュー、小中学校2 校へのフィールドワークを行った。これまで外国人教育支援者というと、子どもへの母語での通訳という側面ばかりが目立ち、実際の彼らの支援の役割は明確にされてこなかった。今回の調査では、ブラジル人教育支援者の子ども、保護者、教師との関わりに着目し、外国人教育のあり方を新たな視点から検討する。ブラジル人教育支援者は「学習の支援者」「母文化の共有者」「学校文化の翻訳者」という3 つの役割を担っており、子どもをはじめ、保護者、教師に与えている影響は大きい。今後、ブラジル人教育支援者が外国人の子どもの教育支援において、高いスキルと専門性を身に付けていくには、外国人教育支援者の職務の明確化と研修制度の充実が必要となる。
Abstract
After the Japanese government amended the Immigration Control and Refugee Recognition Act in 1990, many Brazilians, known as "Dekasegi", come to live and work in Japan. As a result, the number of Brazilian children attending Japanese public schools since the late 1990s has been increasing. Brazilian children have a different culture and a different language than their Japanese counterparts. The educational support system for Newcomer children has been developing for 20 years. Many people, including school teachers and volunteers, support Newcomer children. Very important supporter is also offered by "Brazilian educational supporters". A Brazilian educational supporter can be defined as a Brazilian who helps children in public schools with language, learning, and adaptation support. In this study involves interviews and research of 13 Brazilian educational supporters conducted field research in two public schools in Hamamatsu. The purpose of this paper is to focus on the relationships among Brazilian educational supporters, students, parents and teachers. The Brazilian educational supporter plays three important roles as: (1) supporter for learning; (2) mediator between two cultures; (3) translator of Japanese school culture. Brazilian educational supporters influence students, parents and teachers. Brazilian educational supporters are expected to be highly-skilled and highly-professional. For achieving requirement the Japanese government should establish a training system and job standard.
取得学位
内容記述 修士(文化政策)
学位授与大学
内容記述 静岡文化芸術大学
学位授与年度
内容記述 2012
学位授与年月日
日付 2013-03-31
フォーマット
内容記述 PDF
著者版フラグ
出版タイプ AM
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:17:23.563318
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3