ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 静岡文化芸術大学研究紀要
  2. 第8巻

大学新入生のソーシャル・サポートと心理的適応 : 自己充実的達成動機の媒介的影響

https://suac.repo.nii.ac.jp/records/155
https://suac.repo.nii.ac.jp/records/155
6d9ec960-c319-4cb6-90a9-e52443371858
名前 / ファイル ライセンス アクション
P069-077.pdf P069-077 (210.6 kB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-04-22
タイトル
タイトル 大学新入生のソーシャル・サポートと心理的適応 : 自己充実的達成動機の媒介的影響
タイトル
タイトル Social Support for the Psychological Adaptation of New University Students : Mediational Effects of Self-fulfilling Achievement Motivation.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学_新入生
キーワード
主題Scheme Other
主題 ソーシャル_サポート
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習_意欲
キーワード
主題Scheme Other
主題 精神的_健康
キーワード
主題Scheme Other
主題 友人_関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 new_students_of_university
キーワード
主題Scheme Other
主題 social_support
キーワード
主題Scheme Other
主題 learning_motivation
キーワード
主題Scheme Other
主題 mental_health
キーワード
主題Scheme Other
主題 friend_relationship
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
研究報告
記事種別(英)
en
Research Report
論文名よみ
その他のタイトル ダイガク シンニュウセイ ノ ソーシャル サポート ト シンリテキ テキオウ : ジコ ジュウジツテキ タッセイ ドウキ ノ バイカイテキ エイキョウ
著者名(日) 福岡, 欣治

× 福岡, 欣治

福岡, 欣治

ja-Kana フクオカ, ヨシハル

Search repository
著者名よみ フクオカ, ヨシハル

× フクオカ, ヨシハル

フクオカ, ヨシハル

Search repository
著者名(英) Fukuoka, Yoshiharu

× Fukuoka, Yoshiharu

en Fukuoka, Yoshiharu

Search repository
著者所属(日)
静岡文化芸術大学文化政策学部文化政策学科
著者所属(英)
en
Department of Regional Cultural Policy and Management, Faculty of Cultural Policy and Management, Shizuoka University of Art and Culture
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 大学新入生の心理的適応におよぼす家族および友人のソーシャル・サポートと達成動機の影響を検討した。福岡(2000)の枠組みを踏襲しつつ、本研究では精神的健康度を含め2時点においてこの問題を検討した。247名の大学新入生から得た入学後3ヶ月時点でのデータを分析した結果、主として友人のサポートが自己充実的な達成動機を高めることで大学新入生の学業および大学生活全般についての意欲低下を防ぐ効果をもつこと、また家族および友人のサポートが精神的健康を支える効果をもつことが示された。また、 3ヶ月時点の回答者のうち127名から得られた入学後9ヶ月時点でのデータでも、同様の分析結果が得られた。ただしこれらの回答者はやや授業に対する意欲が高い傾向にあり、再検討の余地を残すものであった。これらの結果をふまえ、大学新入生における環境移行への心理的適応過程に対する今後の検討の方向性を考察した。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The effects of social support by family and friends, as well as the effects of achievement motivation on psychological adaptation of new university students were investigated. Following the model developed by Fukuoka (2000), the effects of entering a university, including the mental health conditions of students, were sampled in 247 new university student participants at three months and nine months after entrance. Analysis of data sampled at three months indicated that support by friends is effective in preventing the motivational decline of new students for studying and living activities, through improving self-fulfilling achievement motivation. It was also shown that support by family or friends are effective in maintaining their mental health.The same result was obtained from data sampled from 127 participants of the original sample at nine months after admission. However, these results might have to be reconsidered because students who participated in the study had higher motivation for learning.The direction of future studies on psychological adaptation of new university students to environmental changes is discussed.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11576760
NII論文ID(NAID)
110006966605
書誌情報 静岡文化芸術大学研究紀要
en : Shizuoka University of Art and Culture bulletin

巻 8, p. 69-77, 発行日 2008-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:31:33.697492
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3